5 نکته در مورد عشق به خود برای بهبود عزت نفس

طولانی‌ترین، عمیق‌ترین و مهم‌ترین رابطه‌ عاشقانه‌ای که تا حالا تجربه کردین، شخص خودتون هستین و به همین دلیل بهبود عزت نفس شما از اهمیت بالایی برخورداره.

با این حال، برای اکثر ما، ایده “عشق ورزیدن به خود” یجورایی خودخواهانه یا برانگیخته به نظر میرسه. ما فکر می‌کنیم برای ما بهتره که عشق خودمون رو به بیرون ابراز کنیم نه به سمت داخل!

اما وقتی با روش‌های ساده‌ای مثل گفتگوی مثبت با خودمون مهربون هستیم، می‌تونیم به تدریج پیشرفت‌هایی رو که در تصویر ذهنی خودمون داشتیم، به یه تغییر ارزشمند تبدیل کنیم.

بنابراین تو این مقاله می‌خوام پنج استراتژی ساده اما در عین حال موثر رو که می‌تونید برای بهبود عزت نفس خودتون انجام بدین رو به اشتراک بذارم.

1. تمرین قدردانی

وقتی تلاش می‌کنید همه چیزهایی رو که باید بابت‌شون سپاسگزار باشید رو بشناسید، موارد بیشتری رو برای سپاسگزاری پیدا می‌کنید، از جمله توانایی‌ها و موفقیت‌های فردی خودتون.

وقتی از همه اون مواردی که در زندگی شما وجود دارن به درستی استفاده کنید، دیگه اون صدای منفی توی گوش شما زمزمه نمی‌کنه و آروم میشه. به همین دلیل همه رو تشویق می‌کنم که عادت سپاسگزاری رو حفظ کنند.

در پایان روز، وقت خودتون رو برای نوشتن هر مورد اختصاص بدین، هر چقدر هم که به نظر کوچیک باشه، باز هم بابتش برای اون روز سپاسگزاری کنید. این روزها، روزهای خوب رو حتی بهتر می‌کنه و همچنین روشی زیبا و ساده برای یادآوری اینه که زندگی شما واقعاً چقدر خوبه!

در کنارش می‌تونید این سپاسگزاری رو بیشتر کنید. کافیه زمانی که بابت افرادی که در زندگی شما هستن و کارهایی که براتون انجام دادن، سپاسگزاری کردین، به خودشون هم بگین. بهشون بگید که اون چیزی که برای شما و دیگران انجام میدن، می‌بینید و بابتش قدردانی می‌کنید. این به شما کمک می‌کنه تا انرژی مثبت رو گسترش بدین و عزت نفس اون افراد رو هم تقویت کنید.

2. موفقیت‌های خودتون رو جشن بگیرید

یه زمانی رو برای نوشتن 101 موفقیت در زندگی خودتون اختصاص بدین و برای انجامش برنامه‌ریزی کنید. لازم نیست که حتماً دستاوردهای بزرگی باشن، چند مثال براتون آوردم:

  • فارغ‌التحصیلی از دبیرستان
  • گرفتن گواهینامه رانندگی
  • یادگیری نواختن گیتار یا هر ساز دیگه‌ای
  • وارد شدن به دانشگاه
  • دریافت شغل جدید یا ارتقاء
  • ازدواج کردن
  • شروع یک زندگی مشترک
  • سفر به یه شهر جدید

اگر این موارد کم بودن، برای ایجاد لیست و تکمیل موارد بیشتر تلاش کنید. مثلاً توی شغل‌تون پیشرفت کنید یا مشتریان بهتری پیدا کنید. هرچی بیشتر بدونید که توی زندگی‌تون چقدر موفقیت بدست آوردین، موارد بیشتری که می‌تونید بهشون دست پیدا کنید رو بهتر می‌شناسید.

3. تمرین آینه رو امتحان کنید

تنهایی کاری که باید انجام بدین اینه که در پایان هر روز چند دقیقه وقت بذارید، توی آینه به خودتون نگاه کنید و با صدای بلند بابت چیزهایی که اون روز بدست آوردین، قدردانی کنید.

مطمئناً درباره هرچیزی که بدست آوردین می‌تونه باشه، مهم نیست چقدر کوچیکه. دقیقاً همین مهمه که برای چیزهای کوچیک هم برای خودتون ارزش قائل بشین!

امروز تونستی به موقع بلند بشی، به رژیم غذاییت وفادار بودی یا به دوستت کمک کردی، فرقی نداره! اگر نسبت به کارها و اتفاقات امروزت احساس خوبی داری، باید بابت اونا از خودتون قدردانی کنید. بعدش، پس از تشکر از خودتون بابت همه کارهایی که توی اون روز انجام دادین، به خودتون نگاه کنید و بگید: دوستت دارم.

ممکنه اوایل یکم مسخره یا حتی سخت به‌نظر برسه، اما اگر این کار رو هرشب انجام بدین، قطعاً باعث میشه طرز فکرتون درباره خودتون تغییر کنه.

4. تائیدهای مثبت رو تمرین کنید

تائیدهای روزانه بهترین راه برای جایگزینی‌شون با افکار منفی‌ایه که به شما هیچ کمکی نمی‌کنن . شما می‌تونید با افکار مثبتی که جایگزین میشن اعتماد به نفس لازم رو برای رسیدن به اهداف خودتون بدست بیارید.

معمولاً برای انجام این کار دو نوع تائید مختلف رو توصیه می‌کنم: اول تائیدیه‌هایی هستن که موارد مثبتِ راجع به خودتون رو تاکید می‌کنید. مثل:

  • من شایسته، باهوش و توانا هستم.
  • من سزاوار هستم که شاد و موفق باشم.
  • من در حال رشد و تغییر برای بهتر شدن هستم.
  • من شخصی را که تبدیل شده دوست دارم.
  • من در هرکاری که انجام میدم اعتماد به نفس دارم و خلاق و پایدار هستم.
  • من همیشه بهترین تلاش خودم رو می‌کنم و همین کافیه.
  • من شایسته همه چیزهای خوبی هستم که در زندگی‌ام رخ میدن.

و مورد دوم، از اونجایی که بخش بزرگی از عزت نفس برای رسیدن به کاری که تعیین کردین احساس صلاحیت می‌کنه، می‌تونید از تائیدیه‌ها به عنوان ابزاری استفاده کنید تا در رسیدن به اهدافی که برای خودتون تعیین کردین به شما کمک کنند. مواردی مثل: من خیلی خوشحال و سپاسگزارم که ده کیلو وزن خودم رو از دست دادم و در بدنم احساس سلامتی می‌کنم.

با تحریک تائید خودتون در قالب احساسی مثل خوشبختی یا قدردانی، به خودتون انگیزه میدین که بخواهید اون احساس رو به صورت واقعی هم تجربه کنید. با بیان هدف خودتون همونطور که قبلاً بدست اومده، شما یک تنش شناختی پویا در ضمیر ناخودآگاه خودتون بین اون چیزی که شما تائید می‌کنید و واقعیت فعلی (مثلاً در حال حاضر اضافه وزن) ایجاد می‌کنید.

این کار در واقع ضمیر ناخودآگاه شما رو تحریک می‌کنه تا با پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای شما، اون تنش رو برطرف کنه و از این طریق شما رو به هدف‌تون نزدیک کنه.

5. مسئولیت رو به عهده بگیرید

آخرین نکته برای تقویت عزت نفس شما اینه که قبول کنید که شما صددرصد مسئول زندگی خودتون هستین. بازی «سرزنش» آسونه و میگه که این تقصیر دیگرانه یا اینکه وقتی زندگی‌تون خوب پیش نره شما قربانی شرایط هستین.
اما حقیقت اینه که شما تنها کسی هستین که بر زندگی خودتون کنترل دارید. این یعنی شما تنها کسی هستین که می‌تونید زندگی خودتون رو به سمت بهتری تغییر بدین.

پس از تشخیص این مسئله، همه چی آسون‌تر میشه و شما می‌تونید عملکردتون رو بهبود ببخشین، از اشتباهات خودتون یاد بگیرید و زندگی‌ای که واقعاً دوستش دارید رو ایجاد کنید. اون‌وقت با هر اقدام جدیدی که انجام میدین، هر هدفی که برای خودتون تعیین کنید رو بهش می‌رسید و به راحتی اعتماد به نفس و عزت نفس خودتون رو به مراتب بیشتر ‌‌می‌کنید.

منبع : jackcanfield.com

Share your thoughts