6 نکته برای تمرکز و محدود کردن حواس‌پرتی‌ها

وقتی روی اهداف‌تون متمرکز میشید، به‌طور طبیعی بهره‌وری افزایش پیدا میکنه. البته بعد از مدتی حواس‌پرتی‌های مزاحم وارد میشن تا نظم کار شما رو خراب کنن و برنامه‌تون رو کنار بذارید.

اگر روز شما چیزی شبیه به افراد موفق نیست، احتمالاً شما به طور مداوم حواس‌پرتی‌هایی رو تجربه می‌کنید که میزان کارهایی رو که می‌تونید انجام بدین محدود می‌کنه.

گذشته از این، شما فقط 24 ساعت در شبانه روز زمان دارید و مهم نیست چقدر سعی کنید تا زمان بیشتری بدست بیارید، حواس‌پرتی‌ها همیشه زمان بیشتری رو از شما می‌گیرن.

یادگیری چگونگی برطرف کردن مشکل‌تون با محدود کردن حواس‌پرتی، می‌تونه به شما کمک کنه تا روی اون چیزی که مهمه و اهداف‌تون متمرکز بشین.

1. یاد بگیرید که مراقبه کنید

ابتدا تمرین‌های مراقبه و تنفس رو امتحان کنید. حواس‌پرتی‌ها اغلب به شکل چند وظیفه‌ای هستن.

تلاش برای انجام بیش از یک کار در هر زمان منجر به نتایج متوسط میشه. با یادگیری تکنیک‌های مراقبه ذهن‌آگاهی، می‌تونید خودتون رو آموزش بدین تا تمرکزتون رو بالاتر ببرید.

طبق گفته دانشگاه واشنگتن، تنها با هشت هفته تحقیق مراقبه ذهن آگاهی، افراد مزایای زیادی رو بدست آوردن. اون‌ها احساسات منفی کمتری رو تجربه کردن و حافظه‌شون حتی زمانی که دارن چندتا وظیفه رو انجام میدن، بهتر شده بود.

وقتی نمی‌تونید از وظیفه‌های خاص جلوگیری کنید، از مراقبه استفاده کنید تا توجه خودتون رو آموزش بدین و روی اهداف‌تون متمرکز بشین. تمرین‌های تنفسی رو به مراقبه‌تون اضافه کنید تا از این تمرینات بهترین نتیجه رو بدست بیارید.

2. از فناوری معافیت بگیرید

ما زمان زیادی رو با استفاده از فناوری می‌گذرونیم و این چیزیه که همه می‌تونیم درباره‌اش توافق داشته باشیم.خوشبختانه یه راه‌حل کاربردی و ساده براش وجود داره. به طور منظم فناوری رو خاموش یا جدا کنید.

چیزی که من متوجه شدم معمولاً قبل از خواب حداقل 40 دقیقه با بازی موبایل یا شبکه‌های اجتماعی سرگرم میشیم و زمان زیادی رو از دست میدیم. این مدت تقریباً در طول هفته ممکنه به یک روز کاری هم برسه و زمان زیادی رو از ما می‌گیره.

حالا شما فکر کنید همه زمان‌هایی که برنامه تلویزیونی نگاه می‌کنید یا سرگرم بازی کردن هستین رو دوباره به عقب برگردین و بتونید ازشون استفاده کنید، نتیجه‌اش چقدر متفاوت میشه.

3. سعی کنید روز تمرکز داشته باشین

روز تمرکز روزیه که بیشتر وقت خودتون رو صرف انجام دادن هدفی می‌کنید که بیشترین تمرکز رو باید روش بذارید. ممکنه این هدف یه پروژه بزرگ یا هدف اصلی شغلی شما باشه. لازمه که شما حداقل 80 درصد از روز خودتون رو صرف فکر کردن، کار کردن و ایجاد ارزش برای هدف‌تون کنید. حتی ممکنه برای انجام بعضی پروژها روزهای تمرکز بیشتری داشته باشین.

با این حال، حتی اگر شما مهلت بیشتری برای انجام یه پروژه دارین، هنوز هم باید روزهای تمرکز رو برای این کار اختصاص بدین تا روی هدف اصلی‌تون متمرکز باشین و بهره‌وری رو بیشتر کنید.

4. برنامه‌ریزی رو متوقف کنید و دوباره شروع کنید

وقتی افراد از روی یه نقشه ساده کار می‌کنند، تمایل به انجام کار کمتری دارن.

معمولا یه لیست یا کارهای که باید انجام بشن شامل کارهایی میشه که می‌خواهید در طول روز انجام بدین. این‌ها می‌تونن مواردی مثل ارسال ایمیل به مشتریان، نوشیدن قهوه یا مرتب کردن اتاق‌تون باشن.

مشکل این لیست‌ها اینه که به اندازه کافی خاص نیستن. زمان‌تون رو طوری برنامه‌ریزی کنید که زمانی رو توی روزتون تلف نکنید. به جای این که بنویسید ارسال ایمیل به مشتریان، زمانی رو براش تعیین کنید، مثلاً ارسال ایمیل به مشتریان از 10 تا 11 صبح.

وقتی قراره برنامه‌ریزی کنید، وقت‌تون رو برنامه‌ریزی کنید، اینطوری می‌بینید که هر دقیقه چقدر مهمه.

5. شریک / همکار مسئولیت‌پذیر داشته باشین

شریک / همکار مسئولیت‌پذیر چیزی بیشتر از یه دوست برای مطالعه یا کسیه که باهاش قهوه میل کنید.

شریک مسئولیت‌پذیر شما رو به اهداف‌تون می‌رسونه و مطمئن میشه اون چیزی که میگید رو انجام میدین. شریک / همکار مسئولیت‌پذیر رو براساس اهداف‌تون انتخاب کنید و کسی رو پیدا کنید که در اجرای بهتر اهداف‌تون به شما کمک کنه.

وقتی شریک‌تون رو انتخاب می‌کنید، با تعیین اهداف خودتون و به اشتراک‌گذاری اون‌ها با این شخص شروع کنید. بعدش به گزارش پیشرفت هفتگی متعهد بشین تا نشون بدین که چقدر نسبت به اهداف‌تون پاسخگو هستین.

بیشترین فایده از طریق پیگیری در این گزارش‌هاست که مسئولیت کمک به شما در رسیدن به اهداف‌تون رو متمرکز می‌کنه.

6. یه تابلوی اهداف ایجاد کنید

یه تابلوی دیداری با تصویر ذهنی اون چیزی که می‌خواهید شروع میشه.

رو هدف و نتیجه مورد نظرتون متمرکز بشین.

در مورد اون چیزی که انتظار دارید به عنوان بازده سرمایه‌گذاری‌تون در وقت و انرژی‌تون بدست بیارید، فکر کنید.

بزرگ فکر کنید و روی اهداف بزرگی متمرکز بشین.

بعدش این موارد رو با استفاده از گرافیک‌های تصویریِ چاپ شده که به دیوار اتاق‌تون می‌چسبونید، مقابل چشم‌تون قرار بدین. این کار پیش‌بینی نتایج اهداف و تمرکز شما رو با تصاویر مناسب، به نتیجه ‌می‌رسونه.

حالا چی‌کار کنید؟

هر روز وقت خودتون رو صرف دیدن صفحه‌تون کنید. بعدش زمانی رو به تجسم نتیجه از نظر ذهنی اختصاص بدین و اون رو تصور کنید. شما می‌تونید صفحه دیداری‌تون رو به روز کنید تا اهداف و تمرکزهای جدید‌تون راحت‌تر منعکس بشن.

شما چطور می‌خواهید روی اهداف‌تون تمرکز بشین؟

یه طرح و ایده فقط به اندازه کاری که براش انجام میدین، خوبه! بنابراین مطمئن بشین یکی از نکاتی که مورد علاقه‌تون بوده رو انتخاب کردین و از امروز بهش متعهد خواهید بود.

توی کامنت برام بنویسید برای اینکه بتونید حواس‌پرتی‌ها رو محدود کنید

کدوم استراتژی رو اجرا می‌کنید؟

منبع : jackcanfield.com

Share your thoughts